Бюро технічної інвентаризації (БТІ) - бути чи як далі бути?

Опубліковано: 2012-02-08 Переглянуто: 2299 Автор: Народний часопис Новий час

Начальник Стрийського міжрайонного БТІ, академік Міжнародної Академії житлово-комунального і побутового господарства Микола Михайлович Петрівський з вересня 1980 року працює в Стрийському міжрайонному бюро технічної інвентаризації, де пройшов щаблями професійного зростання від техніка до начальника підприємства (з 1999 р.). У свій час закінчив Львівський сільськогосподарський інститут за спеціальністю «земельний кадастр», економічний факультет при Львівському сільськогосподарському інституті, юридичний факультет Львівського національного університету ім. І. Франка.

 

Очолюване Миколою Петрівським СМБТІ – комунальне багатогалузеве комплексне підприємство, яке функціонує на Львівщині з 1945 року та здійснює свою діяльність на території чотирьох адміністративних районів (Стрийського, Жидачівського, Сколівського, Миколаївського) і трьох міст обласного підпорядкування (Стрий, Моршин, Новий Розділ), у 307 населених пунктах із загальною кількістю населення 355 тисяч чоловік та площею майже 4 тис кв. м.

 

Бюро технічної інвентаризації налічує у своєму штаті близько 150 досвідчених спеціалістів з технічною, юридичною та економічною освітою, має міцну матеріально-технічну базу, надає кваліфіковані послуги як фізичним, так і юридичним особам у виконанні робіт з технічної інвентаризації і реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна, а також проводить роботи по експертній оцінці інтелектуальної власності, землі, будівель, споруд, машин та обладнання.

Діяльність підприємства та його керівника оцінена на відповідному рівні. Так, Стрийське МБТІ – володар дипломів «Провідне підприємство України» в номінації «Житлово-комунальне господарство», «100 кращих підприємств України», а його керманич М. Петрівський за професіоналізм, мудрість та блискучі організаторські здібності нагороджений почесною відзнакою «Топ-менеджер України» в номінації «Оперативне і ефективне управління підприємством», нагрудним знаком лауреата загальноукраїнського рейтинг-конкурсу професійних досягнень «Лідер України».

У 2009 році за видатні заслуги перед суспільством у професійній і суспільній діяльності. Микола Михайлович відзначений нагородою «Зірка Пошани» ІІІ ступеня. У 2010 році в рамках проекту «Національний бізнес- рейтинг» нагороджений почесними відзнаками міжнародного зразка – медаллю «Лідер галузі». У грудні 2011 року Стрийське МБТІ стало лауреатом Всеукраїнського рейтингу «Краще підприємство України-2011» у номінації «Послуги у сфері нерухомості», а керівнику присуджено почесне звання «Кращий керівник року» за значний особистий внесок у розвиток вітчизняної економіки та високоефективний менеджмент. Крім цього, у рамках проекту «Національний бізнес-рейтинг» підприємство отримало офіційний сертифікат та медаль міжнародного зразка «Комунальне підприємство року», а керівника нагороджено орденом «Професіонал галузі».

Практично кожен з нас хоча б раз у житті стикався з необхідністю отримати довідку чи оформити власність в бюро технічної інвентаризації (БТІ). І хоч процедура ця не з приємних, бо потребує багато часу та нервів, на сьогодні БТІ залишається єдиним гарантом збереження даних про нашу власність.

Давня китайська мудрість застерігає: «не бажаю Вам жити у час перемін». Мудрі китайці знають, про що кажуть. Чи не громом серед ясного неба стала інформація про реорганізацію служби. Для усіх: і для простих людей, які збаламутилися і не знають, куди тепер звертатися, щоб переоформити право власності (скажімо, на квартиру), так і для самих працівників БТІ, які фактично залишились у «підвішеному» стані. Ні, звичайно, якщо це на благо простих українців, - тільки зелене світло реформам. Нам обіцяють спрощення процедури видачі технічних довідок і реєстрації права власності на нерухомість. Чи знайдеться хоч хтось, хто буде проти? З 1 січня 2012 року функції реєстрації прав власності або інших прав на нерухоме майно мала б виконувати Державна реєстраційна служба України. За БТІ залишається здійснення функції технічної інвентаризації приміщень. Після впровадження нововведень БТІ позбулося б близько 40% нинішніх повноважень. Основним завданням відомства залишалося лише виконання інженерно-технічних робіт. Про це та багато інших моментів роботи служби БТІ розмова із начальником Стрийського МБТІ Миколою Петрівським.

- Миколо Михайловичу, за інформацією, яку декларувало Міністерство регіонального розвитку, реформа передбачає нову систему, в якій функції БТІ зможуть виконувати навіть приватні підприємці. Головною метою реформи влада називає демонополізацію послуг бюро технічної інвентаризації. Що чекати людям від таких реформ?

- Я завжди був прихильником змін на благо простих людей. Повірте, це не просто слова, це досвід людини, яка пропрацювала в галузі десятки років. Але, не можна проводити реформи без підготовки, тим більше реформи, які стосуються приватної власності. Головна загроза, яка виникне, - достовірність й точність інформації на об’єкти нерухомості всіх форм власності, що, у свою чергу, створює можливості для шахрайства й рейдерського захоплення майна. Для збереження єдиної системи реєстрації прав та технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, а також з метою захисту громадян від зловживань і додаткових витрат при оформленні угод вкрай необхідно прийняти Закон «Про облік та технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна», яким необхідно відрегулювати всі ці процеси.

У наших реаліях понад 95% підприємств БТІ мають форму комунальної власності. Навіть враховуючи це, переведення усіх БТІ у приватну форму не має сенсу, оскільки кожне на сьогодні має добре оснащену матеріально-технічну базу, свої функції, визначені засновниками, свій архів, який є власністю підприємства або територіальної громади (міста, району, області). Крім того, є трудові колективи БТІ, сформувався механізм роботи в обслуговуванні своєї територіальної зони.

БТІ - це не прості підприємства, де можна здійснювати швидкі перетворення і реорганізації. Зміни повинні бути обдуманими, пропрацьованими у вигляді пілотного проекту в одному з регіонів України, а вже пізніше впроваджувати реформування. Перш за все необхідно продумати і законодавчо зарегулювати, щоб технічну інвентаризацію проводили тільки комунальні БТІ, а не хтось інший. Існує певна проблема узаконення установленої системи тих БТІ, які існують на сьогодні, оскільки є проблема в тому, що фахівців, які працюють у БТІ, не готує жоден вищий навчальний заклад. А згідно з нашим законодавством усі питання, пов’язані з отриманням освіти, підвищенням кваліфікації, потрібно вирішувати тільки у вузах, які входять у систему вищої освіти. У жодному вузі немає спеціальності інвентаризатор. Тому, скажімо, переводити ті БТІ, які є, з комунальної власності у приватну немає ніякої потреби, а створювати нові або давати можливість всім приватним підприємствам по ліцензії здійснювати роботи по інвентаризації може призвести до зловживань і непередбачених наслідків, тому що, на один і той же самий об’єкт нерухомого майна будуть виготовлятися техпаспорти з різницею: площ у поповерхових планах; у нумерації приміщень; у літеровці господарських будівель та споруд; у технічних характеристиках при описі конструктивних елементів; у роках побудови та інше. Необхідно подумати, для чого створювати окремі приватні і державні структури, якщо можна вдосконалити і реорганізувати існуюче.

Руйнування системи реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна разом з технічною інвентаризацією, безперечно, призведе до негативних наслідків. А саме: органи місцевого самоврядування втратять достовірну інформацію про об’єкти нерухомого майна всіх форм власності, вкрай необхідну їм для формування містобудівного кадастру, розробки програм соціально-економічного й культурного розвитку території, справляння податку на нерухоме майно, нарахування субсидій, розподілу житла та надання інших життєво важливих послуг населенню. У разі передачі права надання послуг від підприємств БТІ до інших структур або приватного сектору виникне ризик утворення приватної монополії, неконтрольованого встановлення цін; громаду буде позбавлено будь-якої можливості впливати на якість надання послуг; достовірну та точну інформацію на об’єкти нерухомості всіх форм власності буде втрачено. Це може призвести до рейдерського захоплення майна; перерозподілу власності; порушення норм прямої дії Конституції України; прав громадян України на захист їхньої власності з боку держави; нехтування указів Президента України; законів та інших нормативно-правових актів. Негатив проявляється також у дублюванні функцій державних органів з процедурних питань; нагромадженні колізій; подвійному тлумаченні норм права, що загрожує дедалі більшою віддаленістю від норм права Європейського Союзу; збільшенні кількості позовних заяв до органу реєстрації у зв’язку з прямими чи завуальованими порушеннями прав власників або їхніх уповноважених осіб; зупиненні та руйнації ринку нерухомості, що вже позначається на ринку будівництва та ринку землі; погіршенні виконання своїх обов’язків податковими, правоохоронними органами та органами соціального захисту.

Підсумовуючи сказане та прогнозуючи ймовірний розвиток подій, можна зазначити: варто прислухатися до застережень тих експертів, які попереджають про проблему допущення до технічної інвентаризації приватних структур, що може спричинити зростання кількості випадків шахрайського відчуження майна та рейдерських захоплень житла. Поряд із цією проблемою, що пов’язана зі спрощенням доступу до архіву інвентаризаційних справ, може постати проблема обміну даними з архівів різних структур, які тепер функціонуватимуть на ринку. Нарешті, при перегляді тарифів на послуги БТІ ймовірна досить тривала й жорстка процедура, в якій візьмуть участь управління Антимонопольного комітету та інші структури. Проте поки що невідомо, як складатиметься тариф для приватних структур, послуги яких, як правило, оцінюються вище.

Розмовляв Андрій ДАНИЛЕЦЬ.

Народний часопис "Новий час" - newtime.lviv.ua